Dame løper over eng med tekstil over hodet

Jakten på optimal helse og velvære

God helse er grunnleggende for et godt liv. Selv små justeringer i hverdagen kan gjøre en forskjell, og det er aldri for sent å begynne.

Er du fornøyd med det livet du lever? Sover du godt? Har du kontroll på vekten? Blir det mye stress? Strever du med å slutte å røyke eller snuse? Har du små plager som du gjerne skulle ha gjort noe med?

Selv med en kropp og psyke som roper etter en endring sitter vi lett fast i gamle mønstre og fortsetter som før. Det er ikke lett å legge fra seg usunne vaner og endre livsstil, men hvis du gir det en kjangs og tar ett skritt av gangen i et helhetlig helseperspektiv, kan store ting skje.

KONTROLLERE VEKT
Sliter du med å holde vekten? Overvekt er et folkehelseproblem og tall viser at så mye som 60 til 70 prosent av Norges voksne befolkning er overvektige. Intense og kortvarig slankekur har vist seg ikke å ha varig effekt. Det sammen kan sies om å bestille medlemskap på treningssenter, uten å møte opp jevnt og trutt.

Kosthold
Et kosthold som er bra for deg er avgjørende for optimal helse. Spiser du riktig? For mye, for lite eller feil sammensetning av mat kan få alvorlige følger. Får kroppen din tilstrekkelig vitaminer og mineraler?

Det finnes ulike varianter av teorier og tilnærminger, som man kan følge eller hente inspirasjon fra:


Les mer:
Om kosthold og ernæring


Ta kontakt med en kostholdsveileder eller ernæringsterapeut hvis du trenger veiledning:

>> Kostholdsveiledere på BEHANDLERLISTEN

>> Ernæringsterapeuter på BEHANDLERLISTEN


Trening og bevegelse

Både mat og bevegelse har innvirkning på vekt. Gå turer, sørg for regelmessig trening, og finn en treningsform som du liker. For noen er sal trening eller styrketrening på helsestudio det optimale. For andre passet det med svømming, tennis, klatring, yoga, qigong, tai chi.

En amerikansk studie belyser kunnskapen om den rollen yoga kan ha i kampen mot kiloene. Deltagerne mistet betydelig mengde vekt og forbedret sin kondisjon.


Les saken:
Ned i vekt ved hjelp av yoga


Vekt og søvn

Flere studier viser at det er en sammenheng mellom søvn og vekt. Dersom man sover for lite over tid, vil kiloene smyge seg på. Dessuten forbrenner vi mindre fett ved lite søvn. Mange søvneksperter foreslår at voksne mennesker trenger mellom syv og åtte timers søvn hver natt. Men det er slett ikke alle som får det til.

En stor amerikansk studie gikk over 16 år og involverte 68.000 kvinner. Denne undersøkelsen viser at de som sover mindre enn fem timer hver natt legger på seg mer over tid enn dem som sover syv timer hver natt. I den langvarige studien ”Nurses Health Study” rapporterte kvinnene inn hvor mye de sov og hvor mye de veide, hvert annet år.

Undersøkelsen konkluderte med at de damene som fikk for lite søvn hadde 32 prosent høyere risiko for å legge kraftig på seg, dvs. 15 kilo eller mer – til tross for at kvinnene som sov lite faktisk spiste færre kalorier enn de som sov lenger.


FÅ BEDRE SØVN

Dersom søvnen ikke kommer, ikke stress deg opp. Hør på avslappende musikk, drikk en kopp urte te. Problemer med søvn øker og så mye som 15-20 prosent voksne lider nå av søvnløshet. Forekomsten er enda høyere hos unge voksne, kvinner og eldre. Dette øker risiko for andre fysiske og psykiske helseplager, ulykker og vanskeligheter med å fungere i jobb. Mange tar sovemedisin. Problemet med er at disse har bivirkninger, som det er fint å unngå.

Å bruke kroppen kan stimulere søvn, enten du går deg en tur, trener på helsestudio eller velger trening som yoga, tai chi, qi gong.


Se BEHANDLERLISTEN:

>> Behandler som har erfaring med søvnproblemer

 

Flere tips for god søvn:

  • Kroppen trenger tid til å roe seg ned og forberede seg til søvn. Gjør rolige aktiviteter før leggetid. Å slå av alle husets skjermer en time før legging, kan være lurt.

  • En god kopp urte te om kvelden kan redde nattesøvnen. Kamille er en mild urt, som kan brukes både av barn og voksne.

  • Et annet godt gammelt triks er å legge velduftende lavendelposer eller en dråpe lavendelolje på hodeputen til små og store. Lavendelolje i et bad er avstressende. Lavendel har en avslappende effekt ved innånding.

  • Temperaturen i soverommet kan påvirke søvnen. Mange sover i for varme rom. Det finnes studier som viser at man sover best i 17-19 grader. Dersom rommet er for lyst kan det hjelpe å dekke til vinduer.

  • Pass på å få nok lys og mosjon. Regelmessig trening eller en spasertur ute i lys og frisk luft kan gi bedre søvn. Gå en kveldstur!


TAKLE STRESS

Livet byr på utfordringer og til tider opplever alle stress. Mange er i en konstant tidsklemme. Negativt stress over tid kan gi helseproblemer som hodepine, søvnløshet, problemer med fordøyelse, konsentrasjon og aggresjon. Stress kan også settes i sammenheng med depresjon, angst og andre mentale forstyrrelser.


Mental trening og meditasjon

Meditasjon og avspenningsteknikker, som pusteøvelser visualiseringsøvelser kan hjelpe ved stress. Flere undersøkelser tyder på at Mindfulness meditasjon kan bidra til å redusere stress, angst og depresjon. Mindfulness based stress reduction (MBSR) er en form for meditasjon. Ved hjelp av ulike øvelser kan metoden hjelpe en til å takle livets utfordringer bedre og bli mer tilstede og bevisst i eget liv.

Les mer: Hva er Mindfulness

 

SE BEHANDLERLISTEN:
>> Behandlere som har erfaring med Mindfulness


Mental trening kan hjelpe deg med å sortere oppgaver og takle hverdagen.
Det finnes både behandlere man kan oppsøke og kurs for å jobbe med mental trening.

Se BEHANDLERLISTEN:

>> Behandlere som har erfaring med mentale utfordringer


>> Coacher på BEHANDLERLISTEN

 

RØYK OG SNUS
At røyking og snusing kan gi helseskader er godt kjent. Men sigaretter og snus skaper avhengighet og det kan være hardt å slutte. Det krever både motivasjon og viljestyrke å sette i gang og overvinne abstinens.

Tips for å lindre abstinensplager:

  • Spis ordentlig og regelmessig for å holde blodsukkeret stabilt.
  • Drikk godt med vann.
  • Fysisk aktivitet kan lindre abstinensplager.


Få hjelp:

Hypnoterapi, mental trening, øreakupunktur er blant metodene som har hjulpet mange med avhengighet.


Se BEHANDLERLISTEN:

>> Behandler som har erfaring med avhengighet

 

Endring av livsstil
Glem raske slankekurer og produkter som lover mirakler. Skippertak kan sette i gang en prosess, men dersom du ønsker en varig endring kan det være nødvendig å ta grundig tak og tenke langsiktig. Hvis du ønsker en endring som varer må det en livsstilsendring til.

Noen klarer å komme på nytt spor på egenhånd, men det finnes også behandlere å oppsøke for veiledning, mental trening og inspirasjon, som helsecoach, coach, kostholdsveilder, ernæringsterapeut mv.

  • Lenge siden du har tatt en sjekk legesjekk/analyser for å få fakta om kroppens tilstand?
  • En hårmineralanalyse gir informasjon om mineralbalansen i kroppen.
  • Oppsøk en komplementær/alternativ behandler, hvis du har plager eller problemer. Kanskje sliter du psykisk og trenger noen å snakke med.

    Finn din behandler på BEHANDLERLISTEN

Aktivitetskalender
Flere artikler
Aktuelle behandlere
Søk i hele behandlerlisten